SOM EN BRO ÖVER MÖRKA VATTEN

f

Rubriken är välkänd genom sången, men den och bilden skulle också kunna vara tema för Påskdagen. Vägen från Skärtorsdagens och Långfredagens nattsvarta mörker till Påskdagens ljus och hopp. Det fanns ju inga TV-team på den tiden som kunde ha visat den bort rullade stenen och den tomma graven och som sen kunde ha suttit i TV-soffan med Jesus och frågat om hur det var på den andra sidan.

Vi har bara dom enkla och personliga referaten från kvinnorna och lärjungarna. I kyrkorna säger vi i trosbekännelsen om Jesus – pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven. På tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda! Alla de texter som finns om Jesu uppståndelse fungerar för mig : Som en bro över mörka vatten skall jag bära dig…… Mörkret är påtagligt ibland i din och min vardag. det kan kännas tungt och pressande som fonden på bilden ovan men det finns ett ljus som lyser upp och hjälper oss att gå vidare.

Jag vill rekommendera dig en liten stund av läsning i Evangelium enligt Johannes, inledningen till det 20 kapitlet, där du får veta hur det gick till i en del av uppståndelsens tema. Två lärjungar springer till graven efter att nåra kvinnor varit där och sett att graven var tom. Lärjungarna trodde inte det var sant -det var bara typiskt kvinnors prat. Men Petrus och en annan – troligen Johannes- sprang till graven för att kolla. Johannes var snabbast och kom fram och tittade in och såg att det var tomt – bara linnebindlarna låg där. Sen kommer Petrus och springer ända in i graven och ser det samma plus att huvudduken låg prydligt hopvikt på en annan plats i graven. Klart och tydligt – Jesu grav var tom. Nu fick man skynda tillbaka till de andra och berätta att kvinnornas rapport stämde. Så långt referatet om verkligheten utan TV eller andra media.

Detta budskap har landat hos miljarder människor jorden runt. Vanliga vettiga och fullt normala människor. Men det har också stött på motstånd och bortförklaringar och en massa ”dösnack” om att detta är omöjligt.

Jag tror på basen av Bibelns ord och min egen erfarenhet av bönesvar och gudomliga ingripanden i vår familjs liv att JESUS LEVER OCH ÄR NÄRVARANDE HÄR OCH NU! Det är min trygghet i en mer och mer mörknande verklighet för tro och kristet liv. ( Kristen tro är den mest och värst förföljda i världen just nu)

Uppståndelsens Jesus och den ljusa bron över mörka vatten är min verklighet och min trygghet, trots allt. Den bron kan du också gå med en enkel bön ” Jesus här är jag, bli min bro och mitt liv!”

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s