HEMSIDOR PÅ NÄTET!

Jag har läst en hel del sidor på nätet, grupper och personliga. Föreningsmässiga och geografiska och så Kristna hemsidor med synnerligen blandat innehåll. Läser man rakt över när man tror att man hamnat i ett sammanhang som presenterar kristen tro så kan man ibland bli riktigt bekymrad. Jag skulle nog dra mig för att ta ansvar för en ”kristen hemsida” eftersom det är mycket som kallas kristet men inte alls är det. Jag hittar inlägg från samfund som kallar sig kristna men inte ens på religionsmässiga grunder kan vara kristna, bland annat när man har andra skrifter som helt får slå ut det budskap som bibeln står för.

Jag hittar också texter med enskilda personer bakom som ger konstiga budskap. Dömer ut församlingar och predikanter med syndaregister och tvärsäkra budskap om vem som har rätt och vem som har fel. Jag blir faktiskt lite mörkrädd när jag läser en del av detta och slutledningen som ofta innebär att det är bara om du tror så här är du kristen. Besserwissrar som förstör den kristna trons innehåll finns det faktiskt – om man nu orkar igenom dom långa skrivningarna från dessa oftast ganska okända ”profeter” med sina egna budskap om vad som är kristet och inte kristet .

Givetvis finns det bra skribenter också som förklarar och citerar bibelord på ett klokt sätt! och ger en klar och tydlig vägledning, inte baserat på eget tyckande utan i samklang med Bibelns budskap.

Jag tänker så här: Om du söker vägledning för din spirande tro och går ut på nätet och letar så kan du bli bortskrämd och kommer aldrig fram den vägen. Ett bättre sätt är nog att ta tag i en person som står för att vara kristen och har ditt förtroende och det blir frågor och svar i stillhet och närvaro. DIALOG är svår att skapa i skrift. Jag tänker att din fråga om tro och liv är som en liten flämtande låga och den behöver skyddas av varma och känsliga händer och en stilla andedräkt som ger syre till lågan så den orkar flamma upp och börja lysa på riktigt. Du behöver inte vara rädd för att ställa frågor och dela tankar med den du har förtroende för. Det kanske blir så att ni ber en bön tillsammans och möts igen för att fortsätta samtalet. Låt det ta sin tid och du kommer till det ögonblick när du tänker – Det här vågar jag tro på och du får frid i din tankevärld och mod att gå vidare.

Kristen tro är inte tvärsäker proklamation utan en väg in i en kärleksfull relation Han går här och nu på våra isiga gator i kylan och ger dig värme och liv och styr dina steg på livets väg.. Läs gärna dom 12 första verserna i Johannes evangeliums 12 kapitel och känn dig trygg i din växande tro. Ha en välsignad livsvandring där du är just nu!

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s