ALLT I TELEFONEN!

Tänk att man numera ska ha allt – hela sitt liv – i telefonen, den där lilla manicken som man har i fickan eller i väskan och sen går man bara och tittar ner i den och missar kanske det vanliga vardagliga livets rutiner (när man krockar med en lyktstolpe eller nåt annat) lite överdrivet kanske men….ändå !

Min barndoms telefoner i Finland hade vev som man använde för att komma till centralen där man sedan blev vidarekopplad till det nummer man begärde. Det enda minne den telefonen hade var det som damerna i växeln stod för när de skulle koppla vidare eller som det skojades om – när skvallercentralen hade snappat upp nåt intressant och inte alltid höll tyst om det man hört.

Nu ska allt finnas i telefonen och nåde den som inte har en smart telefon med en massa appar i som kan hantera alla situationer i livet.

Senaste situationen för mig var denna, att jag inte visste om jag vågade beställa tid för mig på Höravdelningen på Lasarettet i Halmstad. Jag bor i Laholm och behöver ha bil till detta men den enda P-plats som finns – P-huset vid Lasarettet kunde bara användas med app i telefonen. Tidigare var det automater som man kunde använda med betalkort. Tji när jag kollade. Hur gör man då när man inte har och inte kan alla finesser Det är visst så ”användarvänligt” i hela Halmstad nu med en massa olika appar. Men det kom ett MEN det blev visst lite av en folkstorm om P-platserna vid Lasarettet så nu kan jag kanske våga mig dit – men till allt annat i stan är det svårt eller knepigt. Frågan är om den tekniska utvecklingen går lite för fort för oss som började våra liv med vev på telefonen.

Undrar ibland hur stor grupp vi är som är mer eller mindre satta på undantag pga vår brist på teknisk kunskap.

Jag har gnällt lite nu men jag tror att det kan behövas en handbroms ibland. Det kommer ju alltid att finnas tillfällen i livet som man inte löser med en app i telefonen. Tillfällen som kan vara livsavgörande eller tillfällen som bara löses med vanlig medmänsklighet och det finns inte nån app för det. Det var kanske bättre med damen i växeln som man kunde prata med och få höra en mänsklig röst. De flesta röster man nu hör när man ringer upp är förinspelade och talar om att det är 73 samtal före din tur – Tack för att du väntar!

Teknikens under pratar vi om – men risken är att vi glömmer medmänniskan som kanske går under i vilsenheten bland allt ”modernt” Det kommer mera under som kan vara lika svårhanterliga för oss i den äldre generationen. Efterlyser en Paus-knapp ibland.

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s