Bilder på en skärm – ?

Ibland kan det  kännas  att livet bara är  en ”skämdump” åtminstone om man ser hur  skärmarna omkring oss hanteras. Jag har påtalat det förr men jag gör det igen. Man kan riskera att krocka med någon av alla dessa  som går omkring med en plugg i örat  och en sladd till telefonen och blicken fullständigt koncentrerad på skärmen/ i telefonen.

Så kommer man till en samling med  vänner  eller ett  sammanträde av något slag, alla kommer mer eller mindre stressade, sätter  sig ner vid  bordet och lägger upp telefonen på bordet  – det första man  gör. Underförstått, det kan komma  nåt som är  viktigare än det här  som jag nu är med på och då måste jag vara beredd att ta det. Den som sitter utan telefonen blir tydligt och klart medveten om detta.  Jag själv  som  inte har en sån telefon kan faktiskt bli riktigt irriterad på den här modellen av  möten.

Eller så sitter man och surfar fram fakta medan  den som inte surfar pratar om nåt helt annat. Visst, jag kan förstå att det är praktiskt att inte behöva 26 band av  Nationalencyklopedin i  famnen, men ändå…?

Hur  blir vårt umgänge rent mänskligt när alla de sociala medierna  styr hur  vi lever med varandra. Då finns  det risk att livet blir  en skärmdump  eller en bild på ett konto med vad vi senast åt eller  köpte, och det  är  oftast bara dom ”fantastiska” bilderna och live-inspelningarna  som kommer fram.

Det kan vara så – obs att jag säger kan vara – att själva det verkliga  livet passerar förbi medan vi är  fångade av skärmen.

Har inte lagt nån bild på skärmen just nu bara för att ha chansen att fundera på hur  det ser ut på riktigt i våra liv. Vad vi har  på skärmen är  egentligen en  ganska betydelselös fråga i våra  möten med varandra. Det viktiga är att lägga  skärmen åt  sidan en stund och se varandra i ögonen, se linjerna i ansiktet och vad de berättar. Lyssna in och se ”verklighetens folk” som det så fint hette i nåt politiskt sammanhang, sitta vid  köksbordet och bara ha tid för varandra – pröva det och känn livets puls igen.

 

Skriv en kommentar