Inte bara ägg och kycklingar och kärringar !!

Nu är   det påsk ! Den högtid  som är  kristenhetens största  och viktigaste Om inte  påskens  hela  berättelse  och budskap  är  historiskt sann, så är  hela  den kristna  tron en enda  stor  bluff. Jesus Kristus levde på vår  jord, led  en förtvivlans död  på ett kors. men uppstod igen  och gick ut ur graven på tredje dagen, precis  som evangelisterna i vårt Nya  Testamente berättar – det är  min tro och den lever jag med.

Jag vill börja  mina påskfunderingar med den här  bilden.

Foto0415

Leonardo Da Vincis  motiv  finns  i många utföranden. Vi har den i skulpturform hemma  i  mitt arbetsrum. Lärjungarna  och Jesus  samlade till påskmåltid i den ”övre  salen”  kvällen innan långfredagen. Man åt en hel måltid  med  lamm, kryddor, bröd  och vin.

Ursprunget till den måltiden  fanns  i det Israels  folk åt inför  utvandringen från fångenskapen i Egypten. Man skulle  slakta ett lamm för varje  hushåll  och stryka  blodet från  lammet på dörrposten  för att bli skonad från  den död  som skulle  drabba  Farao  och Egypten den natten. Det gamla  hebreiska ordet PESACH  som är  ursprunget till vårt ord  för påsk betyder  ”gå förbi”  i det här fallet  bli skonad  från den död  som hotade  Egypten  och Farao.  Fri för att kunna börja  den långa vandringen  genom öknen till sitt  hemland.

Jesus   ger det hela  en ny innebörd  när Han talar om sin död  och sitt lidande på korset för att befria  hela  mänskligheten ifrån  synd  och skuld.  Bygga  en bro mellan  himmel och jord för ett nytt sätt att leva med Gud  och med varandra. Konkret bevisar Han det när hammarslagen ekar nästa  dag när Han säger : Fader förlåt dem, för  de vet inte vad de gör.

I våra kyrkor talar vi om Kristi kropp  och blod i bröd  och vin. Det betyder att vi tar till oss det Jesus  ger genom de symboler vi använder, mycket konkret  och nära   Förlåtelse  och befrielse och liv  och näring  för  vår  stund  på jorden. Det finns en helighet i detta  som inga ord kan beskriva. Det möter vår  längtan i vårt allra innersta och skapar en gemenskap i måltiden med varandra och en glimt av ”den övre salen”  med ljus och värme

FÖR DIG UTGIVEN !  Han utgav sin enfödde son. för att  var och som tror skall ha liv  och frihet i Honom !

Jag önskar dig en  stilla  och varm  Skärtorsdag med en liten paus  för eftertanke och vila i en annars grym, hotad, stressad  och vilsen  värld.

 

1 tanke på “Inte bara ägg och kycklingar och kärringar !!

  1. Tack för ditt blogginlägg. I kväll ska jag läsa i kyrkan läsa skärtorsdagens bibeltexter. Kan du hjälpa mig att förstå dagens gammaltestamentliga text. Den ger mig hemska associationer till terrordåden i Bryssel.

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s