ALLDELES FÖR MYCKET SALT!!!

Foto0108

 

Både WHO och vårt eget Livsmedelsverk anser att vi äter alldeles för mycket salt. Man pekar också på att i alla  de färdiglagade rätter  som finns är  det för mycket salt. Det finns överallt – i chips popcorn – i godis  med mera …  salt, salt och åter salt. Så  vill man styra  och reglera med hänvisning till alla  hälsorisker. Blir  nog ibland  fundersam på alla larmrapporter och alla  staten vet bäst. Sluta fundera  – vi -staten tänker åt dig. Det blir lite väl mycket storebror ibland.

Så började jag fundera lite mer och lite klurigare  i salt frågan. Lite  ”religiöst” om  du vill. Jesus säger ju i bergspredikan (Matt. 5:13) Ni är  jordens  salt. Runar Eldebo  har skrivit en bok som heter just SALT !

Foto0110Där beskriver han saltets funktion i  i biblisk mening i sex  punkter.

Saltet ger hälsa  i förruttnelse.   Salt skapar  törst.   Salt förfinar smaken.  Salt smälter is.   Salt krackelerar betong. Salt renar  sår.

Bra beskrivningar allihop. men frågan är  vilken vi betonar mest  Har en känsla av att  det ofta blir så att vi  oftast talar om salt mot förruttnelsen. Så får man intrycket av att vi som kallar oss kristna är  så fantastiskt präktiga och hyggliga och hederliga och allt annat är mer eller mindre ruttet. Tänker på  de gamla  syndkatalogerna som mest berättade om det som var mest förbjudet. Vissa musikstilar,bio  och teater och dans, smink och permanent,, supa, svära, röka,spela  kort och inte minst beteenden på  det sexuella området. Massor  med  människor blev uteslutna  ur de frikyrkliga  församlingarna  och skadade för livet – lämnade allt vad tro heter. Somliga av dem också bara för att man inte fick ifrågasätta  dom normer som gällde och så lämnade man allt  i protest. Men hos många av dem – kanske  de flesta – finns en längtan kvar  med drömmen om en tro som bär igenom allt. Förlåt – vänner – och ge tron och Jesus en chans till.  Jag läste en annan bok med försök till nyöversättning av bibeln på ett mera modernt språk – den här.

Foto0111

Där   finns en variation på Matteus orden i anslutning till Runar Eldebos – Salt förfinar  smaken. Läs  nu långsamt  och med eftertanke.

NI SKALL VARA SALTET SOM  LOCKAR FRAM SMAKEN AV GUD PÅ JORDEN !

Den texten och beskrivningen vill jag leva med. Locka fram smaken av Gud. Den Gud som inte smäller in på fingrarna  så fort man är på väg in i kakburken. Den Gud  som inte vill straff och  helvete åt någon Den Gud  som bara vill säga – Smaka på det liv  och den mening i livet jag vill ge  dig.

Profeten Jeremia beskriver  det så här: Jag vet väl vilka tankar jag har för er,säger Herren, nämligen fridens tankar  och inte ofärdens, till att ge er en framtid  och ett hopp.  Jesus säger: Kom till mig ni alla som är trötta och tyngda av jobb, jag skall ge  er vila. Vila för  er själ.

Det är  den smaken av Gud jag vill locka fram hos  dig.  Den Gud  som vill kärlek och mening i ditt liv.  Smaklig måltid  tillsammans med Honom !

 

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s