Rosor och taggar……

DSCN0872Så här ser rosorna ut på väggen till vårt lilla förråd. En otrolig mängd med  blommor – men ännu mer  taggar. Om man försöker sig på att ta en bukett rosor  så får man garanterat ett antal rivmärken på fingrar  och armar. Precis  som i det vardagliga livet som ju sällan är en dans på rosor utan ganska ofta en massa taggar och törne.

Taggs  förresten är ju nåt positivt i IT världen. Man kan komma ihåg saker och ting genom taggs  och man kan bli taggad i ett foto eller en text  och så dela den med andra.

Men dom gamla taggarna var oftast negativa  stick och rivsår. Ett exempel: Jag är skilsmässobarn  och det gav en del taggar i min tillvaro. En av taggarna såg ut så här. När pappa flyttade ut hemifrån så bar han ofta med sig lite grejer i en brun papperskasse. En sån där med ett hål med öljett  och så ett snöre med knut som handtag. Jag som 7 –  8 åring stod och såg det här när han gick  nerför trappan  i det hus där vi bodde då. Jag minns  en gång när han gick med en släktklenod i form av en tavla med guldram. Tavlan var hög och smal  och gick inte ner i kassen utan stack upp en bit  och jag kan se den än. Jag vet att jag stod uppe i trappan och grät när pappa gick. Efter det kunde jag inte se en sån  papperskasse utan att börja gråta. Spelar ingen roll om det var på stan eller i en affär. tårarna bara kom. Det var en befrielse att som sjutton  år gammal flytta till Sverige  där  det oftast fanns  plastkassar. Men smärtan fanns kvar. Taggen satt där. Tillbaka  till Finland  och papperskassarna  var ju inte bra – gråta där varje gång var ju inte klokt.

Men det fanns en hjälp i form av samtal  och  förbön. Det löste mig helt  och nu kan jag utan vidare packa saker i en sån kasse  om det skulle bli aktuellt  utan att gråta. Jag har försökt och det funkar.

Kanske du också har  nån tagg nånstans  som besvärar dig och som du  inte blir av med  och har svårt att prata om. Tag kontakt med någon som vet vad bön betyder. Berätta hur du har det. Tag emot nåra ögonblick av förbön och taggen förlorar sin spets. Du kan hantera  din situation i livet igen – utan sorg  och tårar.